keskiviikko 3. elokuuta 2016

Vinkki viimeisiin kesäpäiviin.

Joskus tulee sellainen olo että pitää saada tehdä jotakin pientä ja nopeaa ihan siltä seisomalta. Tai esimerkiksi jos lähtee johonkin päivänmittaiseen reissuun niin pitää saada ottaa jokin pieni käsityö mukaan. En itse viitsi ainakaan välttämättä raahata laukussa puikkoja ja isoja lankakeriä, joten minulle onkin vakiintunut pieneksi päiväprojektiksi...


... tiskirätti! Tai ei moni taida sitä rätiksi tykätä kutsua; tiskiliina, keittiöliina, mikä kenellekin. Minulle tiskirätti.

Se on nopeaa tekemistä kolmosen koukulla ja sopivalla langalla. Itse olen nyt käyttänyt sekalaisia puuvillalankoja siitäkin huolimatta, että jo aikoja on toitotettu bambulankojen antibakteerisuudesta. Olen huoletta pessyt 100% puuvillasta virkkaamani rätit jopa 90 asteessa, eikä ne ole siitä kummoiseksi muuttuneet. 

Olen virkannut rätit aina pylväillä ja uskonkin että se rosoinen pylväspinta on tuonut niihin sitä mainiota kykyä hangata irti pinttyneimmänkin lian esimerkiksi pöydältä. Toimii kyllä ihan tosi paljon paremmin kuin jotkut Wiledan kaupassa myytävät rätit! Tuo yksivärinen lanka on tosin kaivannut pientä kikkailua ja "kuviointia" ettei ole ihan pelkkä pylväsrätti, mutta nyt innostuin huomatessani että Novitalla on Rytmi -lanka alessa. Sehän on ihanaa väri-ilottelua eikä vaatisi tosiaan kun pelkkää pylvästä näyttääkseen jo siltikin hauskalta! Värit ovat näköjään huvenneet aika kovaa kyytiä, mutta tuo turkoosihan on ihana ja raikas. Taitaa lähteä kokeiluun.

Näitä olen kiikuttanut lahjaksi yhdelle jos toiselle ihan vaan sen takia että ne syntyvät niin mahdottoman nopeasti. Olen pakannut ne Ripaus tunnelmaa -blogista napatulla ihanalla paketointi-idealla; rullalle ja muffinsikuppiin! Tuikkasin vielä liimalla pienen rusetin kylkeen, niin jo on suloinen.

3 kommenttia: